Led – teknologien

av | aug 22, 2019

Strekningen Sande – Holmestrand fikk innstallert LED-armatur med sensor i 2015.  Her ved Holm i Sande.  Foto; e-base.no

LED: Light emitted diode.
“Hvis alle skiftet til en effektiv led-pære kunne verden stengt 100 store atom-kraftverk. (tu.no 2015)

Dersom alle husholdningspærer som ble solgt var like effektive som en effektiv led-pære kunne 850 terrawattimer med elektrisitet vært spart hvert eneste år, sammenlignet med forbruket i 2010, illustrerer Sead Initiative, et internasjonalt samarbeidsorgan”.
Dette skrev Teknisk Ukeblad, TU, i 2015 og uttalesen er jo helt enorm. Denne lille effektive lyspæra sparer verden for enorme summer i form av mindre energikrav og bedre klima i forhold til den gamle glødelampa.

En glødepære gir 95% varme og 5% lys. En LED-pære gir 80% lys!

En lysdiode, egentlig lysemitterende diode (LED), er en halvlederdiode som utstråler lys under tilførsel av elektrisk strøm. LED-pærer er veldig effektive sammenlignet med for eksempel glødepærer, som til for ikke så lenge siden ble brukt i Norge. En glødepære utgir mye mer varme enn lys, hele 95% av tilført energi blir til varme mens bare 5% blir til synlig lys. Til sammenligning kan en LED-pære gjøre om rundt 80% av energien til lys. Resultatet er en lyskilde som bruker 10 til 15 ganger mindre strøm på å produsere samme mengde lys.
Les mer på snl.no her. 

LED som veglys med sensorer
Hvert år går det med rundt 1 terrawatt-time elektrisitet til å lyse opp statlige, fylkeskommunale, kommunale og private veier. Det tilsvarer omtrent det årlige elektrisitetsforbruket til  50.000 norske husstander. Med en strømpris på 80 øre per kilowattime gir det en strømregning på 800 millioner kroner i året. (Artikkelen er fra Teknisk Ukeblad og er fra 2015.
Strømpriser er i 2022 mange ganger dette beløpet, og varierer fra 2-3 kroner til over 6, mao kostnadene beløper seg på flere milliarder og ville vært astronomikse uten led. 

Statens vegvesen installerte over hundre LED-armaturer langs tre ulike strekninger på fylkesvei 313 mellom Holmestrand og Sande, bildet over, og fylkesvei 325 mellom Tønsberg og Horten i Vestfold i 2015.

Smarte gatelys
De fleste veilysene her i landet lyser jevnt fra de slår seg på når det begynner å bli mørkt til de slår seg av igjen når dagslyset tar over. Slik er det ikke med de nye LED gatelysene.
Gatelysene har nemlig radar og lyser for fullt bare når det er behov for det.  Lysene økes til 100 prosent belysning på 100 meters avstand når radaren registrer bevegelser over 4 km/t på veien. Ellers er lysene dimmet ned til 20 prosent. De smarte gatelysene koster litt mer i innkjøp. Erfaringene viser at de er spart inn på lavere strømutgifter og økt levetid på grunn av LED-lys, i løpet av tre til fire år.

Art. fra Broom, 21.02.2019